سیستم آبیاری قطره ای را بهتر بشناسیم
نوشته شده توسط : پارس زانوس

سیستم آبیاری قطره ای یکی از روش‌های آبیاری نوین است که با استفاده از لوله پلی اتیلن و نوار آبیاری می‌تواند ساخته شود. این سیستم، مانند آبیاری بارانی و آبیاری موضعی، زیرمجموعه ای از آبیاری تحت فشار است. آبیاری قطره ای یا موضعی، همان طور که از اسمش مشخص است، آبیاری را در نزدیک ترین محل به گیاه انجام می‌دهد. چنین روشی کمک می‌کند که در فضاهایی که گیاهی وجود ندارد، آبی ریخته نشود. هدر رفتن آب به خاطر بخار شدن آب روی خاک‌هایی است که گیاهی وجود ندارد. در نتیجه وقتی چنین فضایی وجود داشته باشد، آب بی دلیل روی خاک می‌ریزد و بی دلیل هم بخار می‌شود.

لوله پلی اتیلن

آبیاری قطره ای روشی است که در آن جلوی هدر رفتن بی دلیل آب را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که بی دلیل مصرف آب بالا برود. با استفاده از آب پاش‌ها و قطره چکان‌هایی که آب را با فشار کم به پای گیاه می‌ریزند، طراحی و مدیریت می‌شود. نوار تیپ آبیاری یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای سیستم آبیاری قطره ای می‌توانید استفاده کنید.

نوار تیپ آبیاری

مزایای سیستم آبیاری قطره ای

بازدهی بالای سیستم آبیاری قطره ای آن را به یکی از کارآمدترین روش‌های مدیریت آب در کشاورزی تبدیل کرده است. در این روش، گیاهان به اندازه کافی و در زمان مناسب آب دریافت می‌کنند. آب در نزدیک ترین منطقه به گیاه ریخته می‌شود و چون زیر سایه گیاه قرار دارد، با نور آفتاب تبدیل به بخار نمی‌شود. تمام آب ریخته شده پای گیاه فقط به خود گیاه می‌رسد و تا زمانی که توسط ریشه جذب نشود، توی خاک باقی می‌ماند. مزایای بیشتری هم برای آبیاری قطره ای وجود دارند که باعث شده کم کم جای خودش را در بین روش‌های آبیاری باز کند.

بازدهی بالای آبیاری

اگر میزان آبی که پای گیاه ریخته می‌شود و میزان آب مصرفی را به عنوان بازدهی آبیاری در نظر بگیریم، سیستم آبیاری قطره ای بالاترین بازدهی را در بین روش‌های مختلف دارد. در این روش، کمترین میزان هدر رفتن آب را داریم و گیاهان نیز با این روش خوشحال تر هستند. آب روی برگ‌های آنها نمی‌ریزد و دقیقاً زیر بوته‌ها و نزدیک به ریشه آبیاری می‌شود.

قبلاً این روش فقط برای صیفی‌کاری و بوته‌ها استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان، این روش روی گیاهان دیگری که می‌شد در فاصله‌های 10 یا 20 سانتی از همدیگر کاشته شوند، به کار رفت.

 

 

ادامه مطلب در آبیاری قطره ای

 

 

 

 

 

.





:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: